Mzungu's bij de kili - Reisverslag uit Geita, Tanzania van Vera en Tjitske - WaarBenJij.nu Mzungu's bij de kili - Reisverslag uit Geita, Tanzania van Vera en Tjitske - WaarBenJij.nu

Mzungu's bij de kili

Door: Vera en Tjitske

Blijf op de hoogte en volg Vera en Tjitske

22 Mei 2014 | Tanzania, Geita

Mzungu’s op schoolreisje naar de kili…

De titel van deze blog lijkt veelbelovend maar in het werkelijke leven valt het reuze mee. NELICO ging met een aantal kinderen op schoolreisje naar Arusha en Moshi. Er waren wat plaatsjes vrij in de schoolbus die mochten Larissa, Vera en ik opvullen. Nu zo’n kinderstoeltje is snel gevuld, en na 15 uur in de bus te hebben gezeten waren we het dan ook aardig zat. Hier komt bij dat wij dit alles doorstonden onder het ‘genot’ van 14 uur lang gospel. Het laatste uur kwam er ineens een Westlife cd te voorschijn, we zijn zelden zo blij geweest. We hebben dus maar een cd’tje van Westlife gekocht om op de terugweg te kunnen luisteren: pay back time. Westlife is overigens de enige blanke boyband en überhaupt de enige blanke die hier tussen de video clips voorbij komt, als je Celine Dion en Mariah Carey wegdenkt.

Arusha is een echte stad. Dit gebied van Tanzania is beduidend rijker dan Geita. De huisjes zijn hier echte huisjes en er zijn verharde wegen. We zitten midden in het regenseizoen dus we voelde ons bijna thuis door de eeuwige miezer die viel. We gingen een project bezoeken in een dorp vlakbij Arusha alleen was de weg weggeregend dus dat was een aardige onderneming. We waren bij een organisatie die werkt tegen kinderarbeid in de Tanzanite mijnen. Tanzanite is zeer kostbaar, kostbaarder dan goud. Ook ontmoette we een paar masaai vrouwen die heel graag met ons op de foto wilde (omgekeerde wereld).

Ook gingen we op visite bij KCMC in Moshi. Dit is een ziekenhuis en de dokters waarmee we de eerste week op reis waren tijdens de huidonderzoeken voor mensen met albinisme kwamen hier vandaan. Vanaf hier zou je normaal de Kilimanjaro vrij gemakkelijk kunnen spotten, maar de grootste berg van Afrika had het voor elkaar gekregen verscholen te gaan achter een wolk, en daar bleef hij.

In Mwanza hebben we na Larissa uitgezwaaid te hebben het topje van de expat-ijsberg in Mwanza ontdekt. Hangend bij het zwembad kwamen we in contact met twee Nederlanders die in Mwanza werken, later hangend bij een ander zwembad nodigden ze ons uit voor een feestje die avond. We moesten wel verkleed gaan, als dier. We konden ons geluk niet op toen we uiteindelijk een zebra outfit hadden gescoord (inc. zwart-wit gestreept mannenhemd, Tjitske is dol op hemden). We bleken meest uitgedoste dieren te zijn die avond, wat het wel wat makkelijker maakte om over te gaan op karaoke aangezien we toch al wel opvielen. De avond eindigde bij een Afrikaanse aangelegenheid waar volop door alle leeftijden werd gedanst, totdat het einde van het nummer naderde. Dan moest iedereen weer op zijn stoeltje gaan zitten, terwijl de life-band het volgende nummer al wel weer ingezet had. Zo blijf je wel lekker bezig!

Verder is hier een hele soap gaande, onze stagebegeleider heeft zich weer herverloofd met zijn ex-verloofde omdat ze nu wel bereid was naar hem te luisteren. Een andere collega van ons heeft van het weekend de bruidsprijs voor zijn verloofde te horen gekregen. Over de bruidsprijs wordt door de familie bepaald zonder dat hij daar zelf bij was. Hij moet zijn schoonfamilie 20 koeien geven (niet dat zijn familie of zijn schoonfamilie nog boer zijn, maar dat is de traditie). Gelukkig is zijn vrouw niet wat lichter getint want dan zou ze nog duurder zijn.

Deze week zijn we druk aan het werk. Morgen is de dag voor mensen met albinisme in Geita. Alles moest op het laatste moment nog geregeld worden (en nee dat lag niet aan ons). Vandaag kregen we ineens te horen dat het mogelijk is zo’n 100 mensen van de overheid uit te nodigen voor morgen, of dat mocht? Al met al wordt het waarschijnlijk best een goede dag. Zelfs Star TV gaat er verslag van doen! Gelukkig hebben wij onze Afrikaanse jurken al klaar gelegd.

Verder zijn we bezig met het regelen van een voetbal bioscoop. We gaan een hal (lees hut) huren voor een jaar, waar voetbal uitgezonden kan worden. Als er geen voetbal op tv is, is het ook mogelijk om naar films te komen kijken, maar dat levert waarschijnlijk minder op. Weinig mensen hebben zelf een tv. We zijn van plan tijdens het WK te beginnen, alle opbrengsten gaan naar TAS Geita.

En… zojuist hebben we eindelijk de finale van Wie is de Mol terug gekeken, genieten!

Snel meer xx

Vera en Tjitske

Hoi! Zoals jullie misschien weten gaan wij 16 maart naar Tanzania. Wij zullen stage gaan lopen bij stichting Nelico in Geita (http://nelicotz.org/). Zij houden zich onder andere bezig met kinderen en volwassenen met albinisme. Mensen met albinisme hebben het niet zo gemakkelijk in Tanzania. Ten eerste hebben zij door hun huid erg veel last van de zon. Hier komt bij dat men vaak niet weet hoe het komt dat ze een witte huid hebben waardoor er allerlei bovennatuurlijke verklaringen worden gegeven. Wij weten nog niet precies waar onze stage uit zal bestaan, wanneer wij zelf meer duidelijkheid hebben, laten we het weten... Nu gaan we eerst een weekje op vakantie naar Zanzibar en daarna zullen we een weekje bij het project van Standing Voice (http://standingvoice.org/) helpen in Geita, Mwanza en Ukerewe (ook een stichting die werkt met mensen met albinisme, deze stichting is opgericht door de makers van de documentaire 'In the shadow of the sun').

Actief sinds 24 Feb. 2014