Mzungu's on the beach - Reisverslag uit Nansio, Tanzania van Vera en Tjitske - WaarBenJij.nu Mzungu's on the beach - Reisverslag uit Nansio, Tanzania van Vera en Tjitske - WaarBenJij.nu

Mzungu's on the beach

Blijf op de hoogte en volg Vera en Tjitske

28 Maart 2014 | Tanzania, Nansio

Eindelijk was het zo ver… op weg naar Tanzania! Om een beetje te acclimatiseren begonnen we samen met Femke op het paradijselijke Zanzibar. Na het vertrek van Brussel airport, dat naast een vertraging van drie uur en de inname van Femke haar zakmes heel soepel verliep, kwamen we maandag ochtend op Zanzibar aan. Zanzibar was een paradijsje (sorry, maar zie de foto’s ;)). Heel veel dingen gedaan die bij het klimaat en de omgeving horen: snorkelen, zonnen, over rotsen lopen (wat onze tere voetjes niet aankonden, tot hilariteit van de Zanzibarianen), aapjes kijken, vis eten, en met dolfijnen zwemmen. En ja, het dolfijnen gedeelte was bijna zo cliché als het klinkt: met een bootje over de oceaan en zo gauw er dolfijnen gesignaleerd werden het water in met de snorkel. We voelde ons net in een docu van National Geographic. Naast heel veel op het witte strand gelegen te hebben (dat overigens zo wit is omdat zelfs het zeewier s’ochtends voor dat iemand het kan zien wordt weggeharkt) ook Stonetown bezocht. Deze oude stad is een mix van culturen, zowel de Zanzibarianen als de Arabieren als de Indiers zijn er vertegenwoordigd. Toen we op een terrasje zaten kwamen we in gesprek met twee dames naast ons, zij kwamen uit Dar en toen wij vertelde dat we naar Geita gingen vroeg de mevrouw of wij Nelico (de organisatie waar wij stage gaan lopen) en de directrice daarvan kennen, dat was namelijk haar beste vriendin! We hopen dat het toeval is want anders is de geheime dienst van Tanzania wel erg goed georganiseerd.

Een klein hoogtepuntje was Tjitske haar verjaardagsfeestje waarbij we op het strand op een heuze Jambo party tussen de Masaai stonden te springen.

De week in Zanzibar was om voor we er erg in hadden. Toen werd het tijd om Femke uit te zwaaien en met de boot naar Dar es Salaam te gaan, waar we zo snel mogelijk weer weg wilden vanwege de drukte en de hitte. Toen gingen we met de bus naar Dodoma (de hoofdstad van Tanzania). De bussen stoppen bijna nooit en als je wat te eten wilt kopen kan dat mooi door het raampje van de bus, alleen is het soms de vraag wat je precies gekocht hebt. Onderweg hebben we genoten van gangsterrap videoclips afgewisseld door Tanzaniaanse soaps en gigantische speedbumps waardoor je vervolgens Rwanda kon zien liggen (quote Vera). De volgende dag door naar Mwanza. In de twee dagen in de bus hadden we nauwelijks wat gegeten, dus in Mwanza aangekomen vol goede moet mbgoro supa (oid) aangewezen op een kaart. Wat we voorgeschoteld kregen weten we nog steeds niet maar het bestond uit soep waar iets in ronddreef wat verdacht veel leek op koeientongen, als side dish kregen we een bot met toebehoren…. En ja wat doe je dan? Met al je acteertalent doen of je wordt opgebeld en dringend wegmoet, en ja het spijt ons heel erg maar we hebben helaas geen tijd om uw eten op te eten… (en ja wij staan overal voor open maar na twee dagen zonder eten zijn er grenzen).

De afgelopen twee dagen hebben we geholpen bij huidonderzoeken van mensen met albinisme in een ziekenhuis in Mwanza. Door een aantal samenwerkingsverbanden kunnen mensen met albinisme door dermatologen onderzocht worden, er wordt o.a. gecontroleerd op huidkanker, voorlichting gegeven door andere albino’s over wat albinisme precies inhoud en hoe je je het beste kunt beschermen tegen de zon. Ook wordt er zonnebrand uitgedeeld wat in Tanzania geproduceerd wordt en wordt uitgelegd hoe de zonnebrand aan te brengen. Het streven is deze controle iedere vier maanden uit te voeren zodat de mensen in de gaten worden gehouden. Ook moeten de controles zo veel mogelijk aan de Tanzanianen zelf worden overgedragen evenals de productie van de zonnebrand. Het is wel heftig om na al de tijd van voorbereiding de situatie in het echt te ervaren, zeker als je bedenkt dat de mensen die wij zien nog maar het topje van de ijsberg zijn aangezien zij bereikt kunnen worden door de hulp.

Dat was het denk wel voor nu, ik zal proberen wat foto’s te uploaden!

Xx mzungu en mzungu (wat staat voor European en hoe wij hier worden genoemd)

• 28 Maart 2014 - 14:49

Zerline:

Foto's foto's waar blijven die foto's? Nee heel leuk om te horen waar jullie mee bezig zijn! Zo te zien beperkt het panopticonaans dictatorschap van inlichtingendiensten zich niet tot Nederland of Amerika, oppassen geblazen voor die Tanzaniaanse FBI! Ben benieuwd wat jullie precies doen bij die hulponderzoeken, veel plezier nog daar.:)

• 28 Maart 2014 - 15:49

Lisette:

Wat fantastisch dit!!!! Ben nu al grote fan van deze blog. xx

• 28 Maart 2014 - 15:53

Willeke:

De kop is er af. let je zelf wel op dat je niet verbrandt? gr Willeke

• 28 Maart 2014 - 15:58

Lebi:

Mzungu dat was het woord! Alleen betekent het blank of witte ipv Europeaan.

• 28 Maart 2014 - 17:08

M.van Schaik:

Hoi Vera fijn om wat van je te horen wel spannend allemaal hoop nog een keer foto 's te zien
    heel veel succes daar .groetjes//

• 28 Maart 2014 - 17:13

Lida:

Mooi verhaal! Love Vera's quote <3 haha. Klinkt superleuk meiden!

• 29 Maart 2014 - 16:31

Ina:

fijn om wat van jullie te horen. Zo te lezen gaat het goed en hebben jullie een fijne vakantie gehad en een start gemaakt in regio Mwanza

• 30 Maart 2014 - 11:31

Barbara:

leuk om zo op de hoogte te blijven ! succes met de albinootjes

• 04 April 2014 - 12:09

Femke:

Wat leuk om te lezen meiden! Ben enorm fan van deze blog :) Heel veel succes maar vooral: GENIET!

• 09 April 2014 - 08:06

Marianne Van Echtelt:

Hoi, Vera en Tjitske,

Mooi dat jullie goed aangekomen zijn. Gaat het daar goed? Het zal wel wat wennen zijn in de rimboe. Een hele ervaring voor jullie. Voor de komende tijd veel plezier daar. We hopen snel weer een verhaaltje te krijgen op deze blog. Veel succes.

Groetjes van Martin, Marianne en Justin.

• 10 April 2014 - 11:15

Oma Van Schaik:

Hallo Vera gaat het allemaal naar wens daar en hele ervaring zeker .
    de fotos heb ik gezien een mooi land zo te zien hoop dat het allemaal
    goed gaat met jullie ik blijf het volgen heel leuk .
    sucses daar en veel groetjes van Oma..

• 11 April 2014 - 10:53

Marianne:

Hoi Oma hierboven, er staat weer een nieuw verhaaltje, niet bezorgd zijn hoor.

Tim:

Leuk reisverslag! Wat een woorden allemaal, hoe spreek je dat uit? Mzungu, Mwanza, etc?

• 29 April 2014 - 15:36

Oma Van Schaik:

Hallo Vera zojuist je kaart ontvangen bedankt hoor .
    goed wat te horen van je op de Reigerstraat is alle nog oke hoor
    hopelijk gaat het met jou ook nog goed en dat het zo mag blijven
    maar ik denk nog vaak aan je .dat de taal nog moeilijk is
    dat denk ik ook wel. aan de fotos te zien is het daar wel mooi ja
    hopelijk dat je ook nog een beetje kan genieten .
    heel veel liefs en groetjes Oma....

Vera en Tjitske

Hoi! Zoals jullie misschien weten gaan wij 16 maart naar Tanzania. Wij zullen stage gaan lopen bij stichting Nelico in Geita (http://nelicotz.org/). Zij houden zich onder andere bezig met kinderen en volwassenen met albinisme. Mensen met albinisme hebben het niet zo gemakkelijk in Tanzania. Ten eerste hebben zij door hun huid erg veel last van de zon. Hier komt bij dat men vaak niet weet hoe het komt dat ze een witte huid hebben waardoor er allerlei bovennatuurlijke verklaringen worden gegeven. Wij weten nog niet precies waar onze stage uit zal bestaan, wanneer wij zelf meer duidelijkheid hebben, laten we het weten... Nu gaan we eerst een weekje op vakantie naar Zanzibar en daarna zullen we een weekje bij het project van Standing Voice (http://standingvoice.org/) helpen in Geita, Mwanza en Ukerewe (ook een stichting die werkt met mensen met albinisme, deze stichting is opgericht door de makers van de documentaire 'In the shadow of the sun').

Actief sinds 24 Feb. 2014